Diese These trägt den Titel Die Schule der Feindesliebe und untersucht Martha Nussbaums Ethik des Übergangszorn, die sie mit der biblischen Ethik der Feindesliebe gleichsetzt. Zorn soll ohne Rache sein! Nach kurzer Empörung über ein Unrecht diene mitfühlende Konfliktfähigkeit am besten der Lösungssuche nach gemeinsamer Gerechtigkeit. Nur so sei der bedrohte Weltfriede konsistent zu erringen. Nussbaum entwickelt ihre Ethik in kritischer Auseinandersetzung mit der aristotelischen Zornethik. Dort sei Rache empfohlen. Aristoteles sei sich des kontraproduktiven Login-Effekts von Gewalt und Gegengewalt nicht ausreichend bewusst gewesen. Denn nach Nussbaum war der Tugendethiker selbst ein „Gefangener“ der statusobsessiven Ständegesellschaft. Nussbaum ist Emotionstheoretikerin und Bildungsoptimistin. Auf Basis ihrer Theorie der rationalen Emotionen scheint das anspruchsvolle Projekt der Feindesliebe bei richtiger Aufklärung machbar. Die Untersuchung hier übernimmt Nussbaums Soll kosmopolitisch verantworteten Zorns ohne Rache, verbindet diese Option aber mit Aristoteles‘ Kampfkunst. Rache ist zu dem abzurüsten, was ich Empathie-Provokation nenne: Darin ist die aristotelische Racheintention erhalten, Korrekturschmerzen zur Beziehungssanierung zu setzen. Die neue Norm der Provokation ist gewaltfrei, aber auf kämpferische Weise. Diese alternative Zornethik nenne ich Transformationszorn. Denn anhand Nussbaums Norm des Übergangs lässt sich die aktuelle Gerechtigkeitskrise kaum meistern; konzeptionell fehlt das Element der Frustrationstoleranz. Dagegen überzeugt die anschauliche Werbung für ihre Zornethik anhand literarischer Motive der Feindesliebe.
Titelaufnahme
- TitelDie Schule der Feindesliebe : Martha Nussbaums Ethik des Übergangszorns / Annette Edenhofer, Dipl.-Theol.
- Weitere TitelMartha Nussbaum's Ethics of Transition Anger
- verfasst von
- begutachtet von
- betreut von
- Erschienen
- Umfangvii, 335 Seiten
- AnmerkungAbweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers
- Datum der AbgabeOktober 2020
- SpracheDeutsch
- DokumenttypDissertation
- Schlagwörter
- Schlagwörter (DE)
- Schlagwörter (EN)
- Schlagwörter (GND)
- URN
- Das Dokument ist online verfügbar
- Nachweis
This thesis, entitled The School of Enemy Love, seeks to examine Martha Nussbaum’s ethics of transition anger. Nussbaum argues that the latter is equivalent to the ethics of loving one’s enemy. Accordingly, anger should be practiced without revenge: We are entitled to be indignant, at least initially. Yet, we must extricate ourselves from indignance, instead embracing a compassionate attitude of coping with conflicts. This attitude, Nussbaum maintains, is a conditio sine qua non for achieving shared justice and, ultimately, world pace.
The starting point for Nussbaum’s ethics of enemy love is provided by Aristotle’s ethics of anger. Whilst Nussbaum construes Aristotle as believing that anger is sometimes normatively called for, she charges him with paying insufficient attention to the ratcheting-up dynamic which is engendered by the interplay between violence and counter-violence. Aristotle’s neglect of this dynamic is, in Nussbaum’s view, due to Aristotle having devised his ethics of anger against the backdrop of the competitive slave society of Ancient Greece.
Nussbaum’s theory of rational emotions seems to furnish us with a promising starting point for cultivating enemy love via proper Aufklärung. In what follows, I accept Nussbaum’s normative objective, namely that we should work towards developing a notion of anger that is free of revenge and whose scope of application is cosmopolitan. I, then, combine her normative aspiration with the Aristotelian notion of striving for justice. From this joint perspective, I maintain, emerges a new norm. This norm, Empathie-Provokation, holds that we should counter-act the ratcheting-up dynamic set in motion by revenge via ‘provoking’ others to exercise empathy. Empathie-Provokation retains, I will argue, Aristotle’s rationale for employing revenge, whereby the pain associated with being slighted can be channeled into mending broken relationships. This new norm, however, diverges from Aristotle’s notion of anger by insisting that provoking people into empathy requires non-violence. Crucially, non-violence is here construed as a vigorous way of evoking empathy in the other – not a lackluster or defeatist form of protest.
I shall defend this alternative, non-violence-focused ethics of anger and refer to it as the ethics of transformation anger (Transformationszorn). This alternative notion of anger is developed here since Nussbaum’s transition anger lacks an essential element of anger – the ability to cope with frustration constructively (Frustrationstoleranz). That notwithstanding, Nussbaum has provided an invaluable impetus for examining the ethics of anger, particularly by tracing the motif of enemy love through major literary works.
- Das PDF-Dokument wurde 928 mal heruntergeladen.