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Bibliographic Metadata

Title
Development of an ELISA system to analyze predictivity of EpCAM in patients with malignant ascites treated with catumaxomab / by Andreas Seeber
AuthorSeeber, Andreas
CensorFiegl, Michael ; Sopper, Sieghart
Thesis advisorSpizzo, Gilbert
Published2014
Description90 Bl. : Ill., graph. Darst.
Institutional NoteInnsbruck, Med. Univ., Diss., 2014
Date of SubmissionFebruary 2015
LanguageEnglish
Document typeDissertation (PhD)
Keywords (DE)Catumaxomab / ELISA / EpCAM / Soluble EpCAM / Aszites / Peritonealkarzinose
Keywords (EN)Catumaxomab / ELISA / EpCAM / Soluble EpCAM / Ascites / Peritoneal Carcinomatosis / Catumaxomab - ELISA - EpCAM - Soluble EpCAM - Ascites - Peritoneal Carcinomatosis
Keywords (GND)Ascites / Epithelzelle / Zell-Adhäsionsmolekül / Monoklonaler Antikörper
URNurn:nbn:at:at-ubi:1-3037 Persistent Identifier (URN)
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Development of an ELISA system to analyze predictivity of EpCAM in patients with malignant ascites treated with catumaxomab [1.81 mb]
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Abstract (German)

EINFÜHRUNG: Der EpCAM-spezifische Antikörper Catumaxomab wurde für die Behandlung von Patienten mit Malignem Aszites zugelassen. Neue prognostische bzw. prädiktive Marker sind notwendig, um die Patienten zu selektionieren, die am meisten von Catumaxomab profitieren könnten. Diese retrospektive Studie wurde an Aszites-Proben durchgeführt, um die prädiktive Wertigkeit von solublem EpCAM (sEpCAM) in Catumaxomab-therapierten Patienten zu untersuchen.

MATERIALIEN UND METHODEN: 66 Patienten mit mindestens einer archivierten Aszites-Probe wurden in dieser Studie inkludiert und auf sEpCAM mit einem während des PhD Studiums entwickelten und validierten ELISA analysiert. Alle Proben stammten von Aszites unmittelbar vor Therapiestart und alle Patienten hatten mindestens eine Catumaxomab-Infusion. Gesamtüberleben und Punktionsfreies-Überleben wurden zwischen sEpCAM-positiven und -negativen Gruppen verglichen.

ERGEBNISSE: Der ELISA zeigte eine hohe Spezifität, Präzision und Reproduzierbarkeit für sEpCAM in Aszites. Wir detektierten sEpCAM in Aszites von neun Patienten (13,6%). Diese Patienten zeigten ein signifikantes verkürztes Gesamtüberleben (p=0.028). Die prognostische Wertigkeit war in Ovarialkarzinom-Patientinnen noch deutlicher (p=0.016). Punktionsfreie Überleben war nicht signifikant unterschiedlich zwischen den sEpCAM-positiven und -negativen Gruppen (p=0.18).

CONCLUSION: Wir schlagen sEpCAM in Aszites als potentiellen prädiktiven Marker für die intraperitoneale Therapie mit Catumaxomab vor. Prospektive Studien mit einem höheren Patientenkollektiv sind nötig, um unsere Resultate zu bestätigen. Zudem sollte eine Dosis-intensivere Catumaxomab-Behandlung in Patienten mit sEpCAM-positivem Aszites untersucht werden.

Abstract (English)

INTRODUCTION: The EpCAM-specific antibody catumaxomab has been approved for intraperitoneal treatment of patients suffering from malignant ascites. New prognostic markers are necessary to select patients that mostly benefit from catumaxomab. This exploratory retrospective analysis was performed on ascites samples to evaluate the predictive role of soluble EpCAM (sEpCAM) in catumaxomab-treated patients.

MATERIAL AND METHODS: Sixty-six patients with an available and archived ascites sample were included in this study and tested for sEpCAM by an in-house developed and validated ELISA. All probes were sampled before the start of treatment and all patients received at least one catumaxomab infusion. Overall survival and puncture-free survival were compared between sEpCAM-positive and -negative patients. In addition, we analyzed effects of different sEpCAM concentrations on catumaxomab-dependent cell-mediated cytotoxicity (ADCC) with human peripheral blood mononuclear cells (PBMNCs) and EpCAM overexpressing HEK293FT cells.

RESULTS: The ELISA showed a high specificity, accuracy and reproducibility for sEpCAM in ascites as biological matrix. We detected sEpCAM in ascites samples of 9 patients (13.6%). These patients showed a significantly shortened overall survival (p=0.028). The prognostic power of sEpCAM was particularly strong in patients with ovarian cancer (p=0.016). Puncture-free survival was not significantly different between sEpCAM-positive and -negative patients (p=0.18). Soluble EpCAM levels of 1 ng/mL were significantly inhibiting ADCC of PBMNCs on EpCAM overexpressing target cells.

CONCLUSION: We propose sEpCAM in ascites as a potential predictive marker in cancer patients treated with intraperitoneal catumaxomab. Prospective studies with larger patient cohorts are urgently needed to confirm these findings and exploration of dose-intensified catumaxomab in patients with sEpCAM-positive ascites should be envisaged, since sEpCAM can reduce catumaxomab activity.

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