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Title
Visual aesthetics in consumer behavior : the role of context and individual differences / by Benedikt Schnurr
AuthorSchnurr, Benedikt
Thesis advisorStokburger-Sauer, Nicola ; Matzler, Kurt
Published2014
DescriptionV, 185 Bl.
Institutional NoteInnsbruck, Univ., Diss., 2014
Date of SubmissionAugust 2014
LanguageEnglish
Bibl. ReferenceOeBB
Document typeDissertation (PhD)
Keywords (DE)Visuelle Ästhetik / Produktdesign / Servicedesign / Konsumentenverhalten
Keywords (EN)Visual Aesthetics / Product Design / Service Design / Consumer Behavior
Keywords (GND)Verbraucherverhalten / Ästhetik / Visuelle Wahrnehmung / Industriedesign / Mediendesign
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Abstract (German)

Die visuelle Produktästhetik hat für Marketing-Fachleute immer mehr an Bedeutung gewonnen und viele berühmte Unternehmen, wie etwa Apple, Dyson, Swatch, oder Alessi, haben ihren Erfolg dem äußeren Erscheinungsbild ihrer Produkte zu verdanken. Diese praktische Relevanz zeigt sich auch in einer immer größer werdenden Anzahl an akademischen Veröffentlichungen über dieses Thema. Trotz zahlreicher Beiträge werden Akademiker im Bereich des Marketing immer noch als Debütanten auf dem Gebiet der visuellen Ästhetik gesehen. Die Vernachlässigung von Forschungsinhalten aus den Bereichen der Philosophie, Psychologie, Soziologie, sowie des industriellen Designs, haben zu einer eher limitierten Sichtweise geführt. Diese kumulierte Dissertation besteht aus sowohl konzeptionellen als auch empirischen Arbeiten. Die konzeptionellen Studien grenzen den Forschungsbereich der visuellen Konsumästhetik ein und ab, konzeptualisieren die wesentlichen Konstrukte, und untersuchen Beziehungen zwischen diesen. Die empirischen Studien zeigen, dass die ästhetischen Reaktionen der Konsumenten sowohl von individuellen Unterschieden als auch von kontextuellen Faktoren abhängen. Des Weiteren werden auf Grundlage der theoretischen und empirischen Ergebnisse Handlungsempfehlungen für das Management abgeleitet.

Abstract (English)

Visual product aesthetics has become an increasingly important topic for marketing practitioners and the success of several famous companies like Apple, Dyson, Swatch, or Alessi is attributed to their ability to offer products with a superior aesthetic appeal. This practical relevance is reflected in an increasing amount of academic research on visual product aesthetics and marketing research has made important contributions in a steadily rising number of publications on this topic. Despite several advances, marketing academics are still considered to be novices in investigating aesthetic issues. Neglecting research on visual aesthetics in other disciplines, such as psychology, philosophy, sociology, and design research has led to a rather narrow and limited perspective of aesthetic issues in marketing research. Conducting both conceptual as well as empirical research studies, this cumulative dissertation contributes to the study of visual aesthetics in marketing research by (a) delineating the domain of visual consumer aesthetics and formally defining its critical constructs, and by (b) investigating the role of the context and individual differences. The conceptual studies broaden the field of study by delineating the domain of consumer aesthetics, formally defining its critical constructs, highlighting relationships between them, and suggesting implications for future research. The empirical studies contribute to theories of consumers processing of aesthetic stimuli by providing evidence that consumers responses to the visual appearance of products depend on both individual differences and the context, in which the product is embedded. Further, from the theoretical and empirical findings, this dissertation derives implications for managers who want to differentiate their offerings through their visual appearance.